ROZHOVOR: Za rok podnikání na mateřské měsíční tržby více než půl milionu korun!

Podnikat začala až na mateřské dovolené, do té doby byla zaměstnaná. Za rok se tak rozběhla, že ji v současnosti prodej produktů pod vlastní značkou přináší tržby více než 500 tisíc korun. Podniká na Amazonu a její produkty si měsíčně kupuje přibližně tisíc lidí z celé Evropy. Při tom napsala e-book. Nechala si vytvořit fakturační systém, který ulehčuje život nejen jí, ale i jiným prodejcům z celého světa na evropském Amazonu. Své podnikání chce i nadále rozvíjet po světě.

Jsem velmi rád, že vám, čtenářům mého blogu mohu přinést další úspěšný podnikatelský příběh. Tentokrát je to příběh Zuzany Sotákové z Košic, které se podařilo v průběhu jednoho roku vybudovat z ničeho vlastní podnikání na Amazonu, které ji dnes živí. Poskytuje ji svobodu, radost z práce a časovou flexibilitu, jež při výchově malého dítěte potřebuje. Sama tvrdí, že je až neuvěřitelné, kam se ji za rok práce podařilo posunout. A to je v podstatě jen na začátku, protože se jí otevírají další možnosti.

V době, kdy se o možnosti podnikání na Amazonu dozvěděla, nevěděla o tom vůbec nic. Tehdy si koupila Návod na vydělávání přes Amazon, za dva měsíce byl její produkt připravený na prodej napříč celou Amerikou.

Nejprve si zjistila, co lidé na Amazonu rádi kupují a vybrala si jeden produkt, který se ji líbil. Našla výrobce a nechala si vytvořit design své vlastní značky. Výrobce poslal první várku jejího nového produktu přímo do skladu Amazon a ten se už mohl postarat o ostatní. Dobrodružství začalo.

Celý tento proces trval dva měsíce, bez toho, že by musela někam cestovat. Vše řešila přes internet v době, kdy se jí podařilo najít si prostor při mateřských povinnostech. Hodně ji pomáhala maminka Zuzana Soukupová, se kterou jsou partnerky v tomto byznyse. Mají rozděleny úlohy, každá z nich ví, čemu se má věnovat. I díky tomu se jí podařilo kromě vytvoření svých produktů, napsat e-book a vytvořit software.

V následující části najdete přepis našeho rozhovoru (audionahrávku ke stažení najdete na konci článku), ve které Zuzana hovoří o svých začátcích, jednotlivých krocích, ale i prvním neúspěchu, který ji však nastartoval tím směrem, kde se momentálně nachází a kde se ji daří. Samozřejmě přidala i svá doporučení pro ty, kteří by se rádi vydali na stejnou cestu a chtějí si vytvořit své podnikání na Amazonu.

 

Přepis rozhovoru:

Dobrý den!

Po delší době jsem zpět, opět se zajímavým rozhovorem. Jmenuje se Miloslav Ježo a už několik let se věnuji podnikání na Amazonu, můžete si o tom přečíst více v e-book zdarma Jak vydělávám na Amazonu. Teď se však zaměřme na mého hosta. Dnes se budeme bavit se Zuzanou Sotákovou.

Dobrý den, Zuzko.

Vy patříte k lidem, kteří mají e-book o tom, jak si vytvořit vlastní podnikání na Amazonu. Následovala jste ho a přibližně po roce se vám to podařilo rozběhnou tak, že dnes si vaše produkty kupují tisíce lidí po celé Evropě. Mně se váš příběh natolik líbil, že jsem s vámi chtěl mluvit dříve. Jsem rád, že se nám konečně podařilo sladit termíny, a že se dnes můžeme pobavit.

Naposledy, když jste se mě ptala, proč s vámi chci mluvit, řekl jsem vám dva důvody. A dnes před našim rozhovorem, když jsem si chystal úvod jak začnu, uvědomil jsem si, že ty důvody proč s vámi chci hovořit jsou vlastně čtyři.

První je ten, že vy prodáváte na Amazonu v Evropě. Já například tuto zkušenost nemám, protože prodávám zatím jen v Americe. Další věc, která mě zaujala jsou samozřejmě objemy vašeho prodeje. Když někdo prodává tisíc a více kusů za měsíc, tak je to podle mě velká věc. To je úplná bomba. Kromě toho mě na vás zaujalo, že jste ženou na mateřské dovolené. Umím si asi představit jak náročné musí být při celodenní starosti o dítě ještě řešení nějakého podnikání anebo rozbíhání nějaké práce. A poslední čtvrtý důvod, co mě nejvíce zaujalo na vašem příběhu je, že kromě toho, že máte své produkty a v poklidu si je na Amazonu prodáváte, ještě jste vytvořila software, který ulehčuje život jiným prodejcům na Amazonu. Je to fakturační software, který řeší fakturaci směrem k zákazníkům. Kromě toho jste i napsala e-book o tom, jaké je to prodávat na Evropském Amazonu z legislativního hlediska fakturací, atd., protože tam je to trochu jiné, než v Americe. Je tu tedy dost důvodu na to, abychom to tu dnes pořádně rozproudili a teď bych chtěl přenechat slovo vám a poprosit Vás, zda by jste se mohla stručně představit.

Dobrý den, v první řadě děkuji za skvělý úvod a i váš zájem uskutečnit se mnou rozhovor ohledně našeho podniku na Amazonu. Jmenuji se Zuzana Sotáková a jsem z Košic. Momentálně jsem na mateřské dovolené s našim už téměř dvouletým synem. Před mateřskou dovolenou jsem pracovala jako projektový manažer v IT oblasti.

A jak jste se dostala k Amazonu?

O možnostech vydělávat přes Amazon jsem se dozvěděla úplně náhodou, začátkem září 2015. Tehdy probíhala na Facebooku dost masivní kampaň ohledně kurzu, který vás měl naučit, jak na Amazonu podnikat. Poté, v průběhu několika dní se mi zdálo, že o Amazonu slyším úplně z každé strany. Doté doby jsem ho spíše vnímala, jako takovou platformu na prodej knih. Nikdy jsem ho vlastně jako zákazník nevyužila. A tak mě koncept prodeje pod vlastní značkou pomocí Amazon FBA velmi zaujal. Čím více jsem o tom věděla, tím víc jsem cítila to pověstné lechtání v břiše a byla jsem tím úplně nadšená. Moje nadšení vlastně trvá dodnes. Mně se to tehdy zdálo jako ideální spojení práce a rodinného života a to se mi také potvrdilo.

Ano, pamatuji si, že jste si koupila můj e-book včetně konzultace, tehdy jsme se bavili i po telefonu. Pamatuji si, že jste měla mnoho otázek a opravdu jste se chtěla do toho asi opřít. Od té doby uběhl už rok a půl nebo rok, ale spíše rok. Potom jsem se o Vás dozvěděl v naši skupině na Facebooku, jak se vám daří, tak jsem se chtěl s vámi pobavit, jen vy jste ke konci roku finišovali i s přípravou vašeho e-booku, software atd. Váš příběh mě mile překvapil, takže jsem rád, že dnes si můžeme popovídat. S podnikáním jste měla nějaké zkušenosti už dříve a nebo jste byla do té doby vždy zaměstnaná?

Do té doby jsem byla stále zaměstnaná. Moje maminka podnikala a to byl přesný důvod, proč jsme šli do podnikání spolu. Tehdy v září 2015 jsem byla vysloveně okouzlená celým tímto nápadem. Řekla jsem to své mamince a ta to také sdílela se mnou. Jen po pár otázkách z její strany, právě tím, že ona měla už nějaké zkušenosti s podnikáním, jsem pochopila, že určitě potřebuji vědět víc. Tehdy jsme začaly hledat víc informací a natrefili jsme na váš e-book. Dobře si vzpomínám, že jsme ho zhltly za dva dny. Napsali jsme si otázky, a měli jsme s vámi konzultaci. V té době nám velmi, velmi pomohl, tím že byl přehledný, obsahoval všechny potřebné informace a pro nás byl perfektním odrazovým můstkem, protože nám ukázal, co nás čeká a jaké kroky máme před sebou. Přiblížil nám také to „nejasno“ a uměli jsme si naplánovat věci. Tehdy jsme se rozhodli, že i my to zkusíme na Americkém trhu, a potom následovaly klasické aktivity začínajícího prodejce.

A na to se chci zeptat. Jak dlouho vám to asi trvalo? Když už jsme to načali, vy jste od začátku svého fungování na Amazon spolupracovala se svou matkou?

Ano. Je to prozaický důvod, když jsme začali, můj syn měl tehdy necelých 6 měsíců. Tím pádem byl můj volný čas velmi omezený. V mé mamince jsem vždy měla velkou oporu v čemkoliv, co jsem udělala, takže od začátku, protože sdílela toto nadšení, jsme se rozhodli, že půjdeme spolu. A velmi vhodně se doplňujeme, neboť každá z nás děla to, v čem má předcházející zkušenosti. Například já mám od začátku na starosti komunikaci, ať už je to třeba komunikace s dodavateli. Od prvotního oslovení, až po všechno domlouvání a pravidelné objednávání. Taktéž řeším komunikaci se zákazníky, jejich pochvaly, ale i případné stížnosti. Máma mě doplňuje hlavně pokud se jedná o účetnictví. Například dělá skladovou evidenci a řeší celou dopravu. Na ní je většina časově náročných aktivit, jako je například hledání správného produktu, hledání dodavatelů. Takže velmi dobře se mi s ní pracuje, protože se lehko shodneme. Výborné je i to, že ona absolutně rozumí, že pro nás je syn absolutní priorita. Všechny ostatní aktivity se přizpůsobují jemu. Takže nemusím vysvětlovat, proč jsem něco nestihla, a jaký byl důvod. Na druhé straně mi velmi pomáhá tím, že ho zvládne pohlídat. My jsme si od začátku řekli, že chceme brát toto podnikání velmi vážně, a že když už investujeme finance a náš čas, tak jsme chtěli, aby předpoklad úspěchu byl co nejvyšší hned od začátku.

To, že jste se brali vážně, to na mně tak i od začátku působilo. A to je i dobře, neboť to je hlavní předpoklad úspěchu. Odkud máte dodavatele? Z Číny anebo z jiné země?

Ano z Číny.

Řekla jste, že máte na starosti komunikaci s dodavateli. To znamená, že díky časovému posunu musíte s Čínou komunikovat dopoledne našeho času. Začala jste tehdy, když Vaše dítě mělo půl roku. Jak se vám to daří časově sladit?

Toto je skvělá otázka, neboť v té době náš syn začal konečně celkem dobře v noci spát, takže já jsem při tom, než jsem vstávala kojit řešila e-maily. Naštěstí začátky byly v e-mailové komunikaci, takže se to dalo. Teď na to vzpomínám tak trošku s úsměvem, že toho vstávání v noci bylo relativně hodně. Teď, když už to máme opravdu zautomatizováno, je to o hodně jednoduší.

Zeptám se první produkt. Vy jste tušila co chcete prodávat nebo ne ?

Vůbec ne. Opravdu, neměli jsme dopředu nic vyhlédnuto, nic konkrétního. Prošli jsme si tou klasickou cestou. Hledání, porovnání, dali jsme si poslat i několik vzorků. Nakonec jsme se rozhodli pro první produkt, byl ze sportovní kategorie. Vlastně nemám problém ani prozradit, o jaký produkt šlo, protože jsme s ním neuspěli, takže se to říká trošku jednoduše. Byl to takový LED náramek, který má velmi široké využití, když potřebujete být viděni ve tmě. Produkt splňoval veškerá kritéria, která vzpomínáte ve svém e-booku. Měl vhodné rozměry, váhu, celoroční využití. Do teď ho používám doma, mně osobně se velmi libí. Občas se však stane, že to jednoduše nevyjde. Při ostatních výrobcích, které teď prodáváme v Evropě jsme měli trošku jinou strategii, tam jsme se rozhodli pro kategorii Baby, která nám je aktuálně nejbližší. Takže výrobky zrcadlí naše potřeby. Úplně jednoduše, když jsem něco potřebovala pro syna, tak jsem rozmýšlela, zda by to nemohl být i správný produkt na prodej přes Amazon a tato strategie spolu s porovnáním trendů a bestsellerů v Americe nám celkem zafungovala. I při výběru produktů se člověk učí samozřejmě a hlavně na vlastních chybách. Například nám se teď potvrzuje, že při našem druhém výrobku jsme přišli na to, že je až příliš jednoduchý, a že nemá žádnou přidanou hodnotu, čím by se odlišil od konkurence, takže i jeho prodeje jsou trochu slabší a vlastně jsme se rozhodli, že ho asi už jen doprodáme.

Ale ještě se vrátím k tomu prvnímu produktu, to mě zajímá. Hovoříte, že jste netušila o nějakém LED náramku. Také jste ho našla v tom seznamu bestsellerů na Amazonu?

Ano.

A jak se vám podařilo uskutečnit první dodání? Kolik kusů se vám podařilo dojednat s dodavatelem?

V té době to bylo myslím 500 kusů. Vyjednávali jsme, samozřejmě jsme chtěli ještě méně, ale oni byli dost neoblomní, že těch 500 ks byl nakonec kompromis.

Takže komunikaci s nějakou expediční nebo přepravní společností řešila vaše matka?

Při náramku to bylo jednoduché, protože z Číny do USA to šlo letecky. Všechny ostatní výrobky však teď už řešíme lodní dopravou.

I já doporučuji jít nejprve na Amazon do Ameriky, i když je tam nejsilnější konkurence. Avšak na straně druhé zase tam Amazon stále roste a každý Američan asi už dnes nakupuje na Amazonu. Vy jste tedy dodavatele vašeho produktu našli jakého? Bylo to na Alibaba.com?

Ano, všechny naše produkty a vhodné dodavatele jsme našli na Alibaba. Oslovili jsme i několik, například evropských výrobců, ale upřímně svými cenami nemohli konkurovat těm čínským. Vždy jsme oslovili více výrobců, a potom jsme se snažili vybrat ty nejspolehlivější. Několikrát jsme dokonce zadali i specifikaci výrobků na Alibaba a tehdy jsme čekali, kdo se nám ozve a s jakými podmínkami.

A co se týká designu, to jste jak vyřešili? Vše měl na starosti dodavatel anebo design dělal někdo jiný?

Do teď to bylo tak, že jsme vždy měli konkrétní představu a designu, takže potom jsme šli na fiverr.com a tam jsme se snažili najít někoho, kdo takovou naši amatérskou předlohu dá do grafického programu. Bylo to trápení, musím říci. Hlavně s některými grafiky z Indie, kteří vám na všechny připomínky odepíší „YES, sir“. I tak si to udělají po svém.

S nimi jste řešili i produktovou etiketu?

Ano, i obal, někdy i instrukce. Vše, co se týkalo grafiky, kterou vidí koncový zákazník. Negativní zkušenost mám například i s Američankou, která nám nakonec ani žádný návrh neposlala. Takže v této oblasti se trošku trápíme a zatím nemáme žádného dvorního designera.

Jak dlouho tedy trval celý tento proces vytvoření produktu a naskladnění produktů v Americe, kdy jste se rozhodli pro tyto náramky?

No, tak dva – tři měsíce asi. Možná i trochu méně.

A potom, co se váš produkt objevil na Amazonu, byl naskladněný, tak po jakém čase se objevil první prodej?

Dobře si to pamatuji 18. prosince 2015, velmi jsme se těšili, že před Vánocemi nám bylo umožněno začít prodávat. S prvními hodnoceními to například bylo takto. Věděli jsme, že je potřebné je mít, i nějaké recenze, na začátku nám pomohli známí, kteří si koupili výrobek a napsali nám recenzi. A v té době jsme také využili software Tomoson, který nabízí váš výrobek za zlevněnou cenu a takzvaní influenceři ho propagují na sociálních sítích. Takže vám dají i recenzi na Amazon. Tehdy se nám to velmi osvědčilo a pomohlo nám, že jsme měli recenze ve velmi krátkém čase. Mezi tím vím, že se pravidla na Amazon ohledně recenzí zpřísnila. Tomoson je však ještě stále doporučován, ale nevím, za jakých podmínek to momentálně funguje. Takže opravdu, těsně před Vánocemi jsme měli i recenze, a spustili jsme i reklamu na Amazonu. No ale nedařilo se, jak rychle jsme začali, tak rychle jsme skončili. Čekali jsme celé svátky netrpělivě, ale s prvním organickým prodejem byl velký problém. Teď už víme, co se stalo. Náš konkurent snížil cenu pod naši nákupní, což bylo velmi podezřelé. Až potom jsme zjistili, že je to náš výrobce, který začal prodávat na Amazonu pod jiným jménem, což je tak trošku nekalé a podle nás se to nestává velmi často, ale nám se to stalo.

Nestává se to velmi často, protože většinou se výrobci nezabírají maloobchodem na Amazon, ale ano, vy jste měla takovouto zkušenost.

I když si zase říkám, že možná všechno zlé je pro něco dobré, protože v lednu jsme prodali 5 kusů, takže to je náš „úspěch“. Ale tímto se náš americký sen skončil. My jsme se proto rozhodli, že tento neúspěch chceme sebrat jako začátek něčeho nového. Možná, kdybychom prodávali v Americe, nikdy by jsme se neposunuli někde jinde. My jsme se však rozhodli, že jdeme dále a nás to poslalo do sfér a do odvětví, ve kterých se pohybujeme teď a tvrdím, že všechno zlé je na něco dobré.

No dobře, takže se můžeme přesunou k té veselejší částí vašeho Amazon příběhu a to je situace v Evropě. Tak jste se tedy rozhodli a vybrali jste si i jinou kategorii produktů, která vám byla blíže. Hovoříte, že jste v kategorii Baby – potřeby pro děti. Tam jste jak hledali produkt a dodavatele?

Ještě stále koukáme, co je bestsellerem v Americe, co se tam prodává, ať to už v Evropě někdo prodává, jaká je konkurence. Takže porovnáváme tyto dva trhy. Myslím že to je velmi dobrá strategie. A potom klasicky na Alibaba. Toto zůstává stejné. Myslím, že kdekoliv budete prodávat, tak ten proces hledání výrobků, jejich zařazení a začátek prodeje je úplně totožný.

Takže jste postupovali tak, jak jsem postupoval i já a jak doporučuji, že jste šli podle žebříčků prodeje a podle toho, co se na Amazonu prodává?

Přesně tak.

Protože někdy je problém v tom, že člověk má svůj vysněný produkt anebo je příliš spjat s nějakým produktem, který si on sám vymyslel a potom se mu hůře na Amazon prosazuje. Protože tato strategie, které se my věnujeme je o tom, že zákazníci na Amazonu kupují něco, co už poznají. My chceme prodávat právě takový produkt, který je na Amazonu často vyhledávaný zákazníky. Odkud máte dodavatele, pro váš produkt v kategorii Baby?

Také z Číny. Všechny naše výrobky máme z Číny. Já mohu říci, že máme velmi pozitivní zkušenosti celkově. Čínské dodavatele bych možná pochválila za to, že jsou velmi dostupní. Vždy odpovídají velmi promptně, což většinou znamená, že problém bude trochu jinde. Ale na druhé straně, když víte jak s nimi komunikovat… mně vyškolili v komunikaci, musím říci. Naučila jsem se, že musím psát velmi věcně. Většinou konkrétní dotazy čísluji, nikdy nespojuji několik věcí naráz. Takže ideálně každý problém anebo každou otázku řeším samostatně. Taktéž už dáváme pozor na přesnou specifikaci v objednávce. Vše dvakrát kontrolujeme a dopředu si taktéž dohodneme i reklamační podmínky. S každým dodavatelem, když obchodujete, je toto nezbytné dohodnout. S těmi Čínskými se mi celkově komunikuje velmi dobře a teď už, když se poznáme a ten proces objednávání a dodání se už opakuje několikrát, tak už je toto opravdu velmi pohodlné.

Ano, je podstatné s nimi nespojovat víc věci najednou, to je pravda, neboť i ta komunikace na Skype je někdy opravdu těžká. Komunikovali jste s nimi jen písemně anebo jste je někdy pozvali i na Skype.

Většinou komunikujeme přes e-maily a někdy, když si chceme věci urychlit, tak i například přes Whatsapp a nebo Viber. Jsou dostupní i tam. Jsou velmi promptní

Takže písemně?

Ano, většinou písemně.

Já jsem párkrát zkoušel pro urychlení věcí se s nimi pobavit telefonicky (přes Skype), ale ne vždy to s nimi takto fungovalo. Mnozí z nich si nevěří v Anglické komunikaci. Naposledy, když jsem telefonoval do Číny, tak dívka na druhé straně linky sice rozuměla. Poté jsem se ale rozhodl, že bude přeci jen lepší, když si budeme psát. Proto mě zajímá, jaký způsob jste zvolila vy. A ještě jsem se chtěl zeptat následovně. Pro kategorii Baby máte tedy dodavatele z Číny. Je to mimoevropský dodavatel. Jak je řešena nějaká certifikace toho produktu a nebo uvedení na trh. Měl vše vyřešeno ten dodavatel?

Ano, opravdu jsme měli štěstí, při všech výrobcích. Jsou to výrobky, které jsou známé i v Evropě a měli potřebné certifikáty. Je třeba si na to samozřejmě dávat pozor a měli jsme v tom štěstí, takže s tímto vůbec nebyl problém.

Zkusme teď přeskočit na časové ose, pokud si vzpomenete. Hovořila jste, že podzim bylo období, kdy Vás to zaujalo. E-book jste si koupila asi někdy před koncem roku?

Ani ne, už hned v říjnu. Vás jsme kontaktovali opravdu za pár dní, to bylo velmi rychlé.

Když se bavíme o výběru produktu pro Evropu, jsem někde po Vánocích, na začátku roku 2016?

Ano, přesně tak. Když jsme zjistili, že Amerika nám až tak nesedla, tak jsme si řekli, jdeme s novou energií. Nový rok, nové výzvy, tak pojďme najít nový produkt. A šlo to velmi rychle a velmi rychle jsme ho potom i naskladnili.

Co znamená velmi rychle? Za jak dlouho asi?

Zase asi dva měsíce. Podle mě je to dost rychle.

A teď Evropa. V Evropě máme 5 Amazonů: Velká Británie, Německo, Itálie, Španělsko, Francie. Vy jste si založili účet ne jeden centrální účet prodejce na Evropském Amazonu?

Ano.

Dobře, a prodávat jste chtěli ve kterých zemích?

Výhodou Evropy je, že vám stačí jeden účet prodejce, který jak jste řekl platí pro všech 5 trhů. Většinou prodejci začínají v Anglii právě proto, že ten jazyk je nejbližší a když prodáváte v Americe je to opravdu velmi pohodlné, protože používáte ty stejné produktové texty. My jsme se rozhodli, že když už jdeme ve velkém, půjdeme na všechny trhy najednou. Ale je pravda, že s prvním výrobkem jsme nejprve začali s úplně malým objemem kusů ve Francii a ve Španělsku. Tyto trhy nám byli nejblíže. Teď už momentálně prodáváme na všech 5 trzích a výhodou je, že z pěti amazonských platforem prodáváte do celé Evropy. A to je do kupy skoro až 510 milionů potenciálních zákazníků.

To zní fajn, ale také za tím vidím i množství práce, kterou to obnáší, pokud to musí být udržováno v pěti jazycích. Jak jste měli s mámou rozděleny aktivity? Kdo se čemu věnoval v této fázi?

Přesně jak jste vzpomenul. Já povím, že jsou opravdu nějaké výhody v Evropě. Je tu potřebné řešit překlady. Každý trh vystupuje samostatně a co je možná ještě nepříjemnější je složitá legislativa Evropské unie. Vše se dá samozřejmě vyřešit. I my jsme šli krok za krokem a takto jsme to řešili. Aby to neznělo tak odstrašujícím dojmem, teď naopak řeknu, že například výhodou Evropy je, že je tu jednodušší prodej z pohledu množství recenzí. Ještě stále tu není takový kult posvátnosti recenzí a i s malým množství recenzí umíte být na první straně v Amazonu. Taktéž stačí investovat o hodně méně do reklamy a co potěší je, že na rozdíl od amerického trhu je tu podstatně méně prodejců a vlastně je tu i pět prvních stran, na nichž můžete zabodovat.

Ano, je lehčí se v Evropě dostat na ty přední stránky, kde to není tak přeplněné prodejci, to je fakt. Také chci mít tuto zkušenost a doufám, že se už rozhýbu k tomu, aby jsem poslal svůj produkt i na evropský Amazon. A teď, co se týká legislativy. Víme, že v Americe je to z legislativního hlediska o něco jednodušší, protože zde v Evropě, když jako zákazník nakupuji na Amazonu na firmu, tak k tomu potřebuji fakturu, aby mohla jít tato položka do nákladů. Na Amazonu mám tlačítko, kterým mohu požádat o fakturu. Dodavatel mi je povinný zaslat fakturu, jinak by nemohl ani prodávat na Amazon. Toto je Evropská legislativa. V Americe někdy ten prodejce ani netuší, co je faktura, tam je to někdy horší. Vy jako prodejce na Amazonu v EU jste narazila na vystavování faktur a je to věc, kterou jste začala řešit. Povězte prosím, jak to probíhalo?

Přesně tak. O Evropě jsme měli strohé informace, musím říci. Co se týká prodeje a spuštění produktů, jak jsme už řekli, šli jsme stejnými kroky jako v Americe, takže zase váš e-book byl pro nás školou. Vyzkoušeli jsme si to v Americe a teď jsme v Evropě, už jsme jen opakovali jednotlivé kroky. Avšak přesně, zarazili nás tu některé věci, jak jste řekl, například vystavování faktur a dalších legislativních náležitosti. S fakturami jsme trošku zabojovali po svém, protože jsme si řekli, že když to neumíme udělat a zdálo se nám to i trochu komplikované, tak jsme si dali naprogramovat softwarové s řešením na míru. Vytvořili jsme software, který se jmenuje Invoice Machine. Je to vlastně mašinka na faktury. Musím říci, že je to moje absolutní srdcovka. Tento software jsme slavnostně spustili už někdy v říjnu 2016 a postupně se z toho stal dost všestranný program, který nevystavuje jen faktury, ale zohledňuje složitá pravidla ohledně DPH, zohledňuje místo odeslání, dodání zboží, sleduje limity pro zásilkový prodej, dodává komplexní podklady pro účetnictví, což je velmi důležité, například slouží jako výborná možnost pro získání recenzí. Takže v tomto případě jsme opravdu nedoufali, že náš nápad nabere až takovéto rozměry a že ho budou používat prodejci z celého světa, kteří podnikají v Evropě. My jsme se snažili jen vyřešit vlastní problém a těšíme se z toho, že jsme vyřešili možná i problém ostatních prodejců.

To je také pěkná část vašeho příběhu, že jste s něčím takovým přišli, co opravdu uvítají mnozí prodejci na Amazonu. Ale ono je to tak, že když začneme v Evropě prodávat, jsem povinni vystavit fakturu zákazníkovi. Pokud budeme prodávat například deset kusů měsíčně, tak ty faktury mu vystavím i v Excelu a pošleme ji. Problém však nastává tehdy, kdy jsou objemy prodeje větší, tehdy by nebylo možné vystavovat jednotlivé faktury manuálně. Například, i ve vašem případě, když prodáváte tisíc a víc kusů, to by se jednoduše manuálně nedalo. Takže software je proto, aby to celé bylo zautomatizováno. Dobře tomu rozumím?

Přesně tak. O každém prodeji musí být účetní doklad, takže nejde jen o to, zda si zákazník potom od vás tu fakturu vyžádá a nebo ne. Vy musíte mít doklad o prodeji. Své účetní potřebujete dokázat, že jste prodali tisíc kusů. Při vystavení faktur je důležité i to, odkud bylo zboží odesláno a jaké DPH máte na fakturu uvést. V Evropě je to pět států a zboží putuje po Evropě po amazonských skladech. Sazby DPH v jednotlivých státech jsou různé. Naštěstí tento software je extrémně inteligentní a umí to rozlišit, informace čerpá z reportů z Amazonu, takže je to absolutně přesné a zohledňuje to nejvyšší kritéria na to, aby konečná faktura byla vystavená dobře a dá vám celý podklad pro vaše účetnictví.

Teď se zeptám laicky. Pokud já jako váš zákazník koupím Váš produkt, řekněme na Amazonu v Itálii, faktura se ke mně dostane jak? Musím si ji vyžádat. Vyžádám si ji, vám přijde e-mail, že chci fakturu a vy na vaší straně uděláte co?

Nám to přijde klasicky na účet prodejce na Amazonu. Odpovídáme na to e-mailem v jejich systému na zasílání zpráv. Invoice Machine je už tak vytvořený, že to přímo pošle přes Amazon, takže tam už je jen potřeba kliknout na tlačítko a faktura v pdf formátu jde přímo zákazníkovi.

Super, to je zajímavé, že toto neměl Amazon vyřešeno. Ale tak asi to není jeho úlohou. Amazon je jen platforma, která umožňuje takovýto prodej, ale je fajn, že někdo jako vy s tím přišel a změnil to. Co se týká daní anebo DPH to je také odlišné, než je to v Americe. Tam jste se jak toto dozvěděli?

Zdlouhavě a tím, že jsme se hodně ptali. Opravdu na začátku nám to také nebylo jasné. Amazon o tom dává také trochu nejasné informace. Právě on se odvolává na to, že tyto věci si máte řešit vy sám jako prodejce, ani vám nedává rady. Trošku se to teď zlepšuje, už i Amazon vidí, že je tam nedostatek informací. My jsme se rozhodli, že potřebujeme vědět, jak to je. Opravdu začali jsme si platit například konzultace u účetních. Hodně jsme se ptali na Amazonu, hodně jsme četli. Až to vlastně dospělo do stádia, kdy jsme měli dostatek informací. Rozhodli jsme se, že pomůžeme i ostatním prodejcům, kteří tu začínají podnikat, aby nemuseli tuto strastiplnou cestu absolvovat, a proto jsme se rozhodli napsat e-book a máme ho na naší stránce www.EuropeSeller.eu. Do něj jsme zahrnuli měsíce nashromážděných informací, ale i naše vlastní zkušenosti s prodejem v Evropě. E-book se jmenuje Praktický průvodce podnikáním na Amazonu v Evropě (SK – Praktický sprievodca podnikaním na Amazone v Európe) a je zaměřený na to, jak pohodlně vydělávat bez legislativních přešlapů. Je to shrnutí toho, co prodejce čeká a nemine, pokud se rozhodne prodávat v EU. Upřímně, kéž bychom jsme si ho mohli přečíst předtím, než jsme tu začali podnikat, protože by jsme se nemuseli učit na vlastních chybách. Na trhu doteď nebyla žádná podobná příručka, která by přinesla takovéto ucelené informace o Evropském Amazonu. Šlo nám hlavně o to, abychom to zpracovali nějakým jednoduchým způsobem, systematicky spolu i s praktickými radami a aby to zájemci našli vše na jednom místě. Tak doufám, že ulehčíme start ostatním, kteří se tu rozhodnout podnikat. Zatím na ni máme velmi pozitivní ohlasy, což nás samozřejmě velmi těší.

Ten e-book jsem viděl, je výborný a je super, že něco takové existuje. On je však vhodný víc pro někoho, kdo už ví, jak ten proces na Amazonu funguje. Je to taková nadstavba toho celého. Takže, pokud někdo chce prodávat v Evropě, tak je ten e-book zaměřený hlavně na oblast legislativy, daňového poradenství a těchto věcí, takže v tom je velmi dobrý pomocník. Ptal jsem se, jak jste měli rozděleny úlohy. Já se stále vracím k vaši situaci, že vy jste v té době byla máma na mateřské. Kdy jste to stíhala? Po večerech?

To je velmi dobrá otázka. Ano, když dítě spí, tehdy se pracuje. V průběhu dne byla velkou oporou má maminka, jak jsem vzpomínala. Takže je to o tom, že jedna hlídá a druhá vyřizuje, co je potřebné. Samozřejmě, velkou oporou mi je i manžel, který zase po večerech po práci a přes víkendy pomáhal. A hlavně večer, když Sebastián usne, takže ta podpora od okolí je podstatná. I zbytek rodiny nám samozřejmě velmi fandí a podporuje nás. Na druhé straně je to o tom, že když vás něco baví, tak myslím, že se vždy dá na to najít čas. Mé osobní záliby šli trochu bokem, neboť momentálně největší zálibou je právě toto. Chce to trochu sebediscipliny a určitě mít dobře nastavený time managment, ale dá se to samozřejmě.

Taktéž jste potřebovali nějaké věci, texty, překlady do pěti jazyků. Překladatele jste hledali kde? Na Slovensku anebo v zahraničí?

Ano. Tu je ta kombinace, že jsme měli ověřené překladatele, které známe a i nové. Na některé jazyky jsme si je hledali například na Fiverr.com. Musím říci, že v tomto jsme měli velmi dobrou zkušenost. Doteď spolupracujeme s tou překladatelkou. Měli jsme však i negativní zkušenost, kdy jsme viděli, že ten text nebyl přeložen dobře. Je potřeba si na to dávat samozřejmě pozor. I zde je důležité, aby název produktů, popis, celý listing byl vytvořen velmi profesionálně, aby celý jazyk byl napsán tak, jak to má být. Takže je to taková kombinace. Ověření ale i nový překladatelé.

A na to se vás chci ještě zeptat. Naskladnění produktu do Evropy. Myslím, že sklady jsou i v jednotlivých zemích, které jsem vzpomínal anebo vy jste je naskladnili do nějakého centrálního skladu a Amazon si to už interně rozhazoval a distribuoval tam, odkud přišel daný prodej? Jak to funguje?

Toto je téma možná na trochu déle, protože v Evropě funguje několik programů pro prodejce a velmi závisí od toho, který si vyberete. Můžete to dělat tak, že prodáváte jen v jedné konkrétní zemi a naskladníte zboží jen tam. Anebo si vyberete několik zemí, anebo se rozhodnete, že dovolíte, aby Amazon posílal vaše zboží i do dalších zemí. Existuje i nový program, který se nazývá Paneuropean FBA, takže paneuropské FBA, kdy vaše zboží může jít do všech pěti zemí. Dokonce i dva další sklady jsou v Polsku a v Čechách. To už Amazon absolutně automaticky rozposílá vaše zboží do zemí, kde je po něm největší poptávka. Takže opravdu se už o nic nestaráte, je to velmi pohodlné. My tento program využíváme a jsme s ním velmi spokojené.

Řekla jste, že v Evropě jste naskladnili poměrně rychle, takže ta doba dvou měsíců je opravdu rychlá. To je v pořádku. Jak dlouho trvalo, než se objevil prodej?

To bylo takové, až kouzelné. Ve Španělsku jsme měli první prodej na druhý den a byl bez recenze. To nás velmi povzbudilo. Samozřejmě potom jsme i zde začali pracovat na tom, abychom měli pár recenzí na začátek. I zde nám pomohli naši známí, kteří si náš produkt na Amazonu objednali. Viděli jsme však už od začátku, že zde v Evropě opravdu nepotřebujeme až tolik recenzí, nepotřebujeme dát tolik na reklamu a prodeje šli organicky. Viděli jsme i, že recenze a zpětné vazby byly velmi příjemné od zákazníků. To nás povzbudilo a velice potěšilo na začátku.

A kolik jste prodali za den jevíce v historii z jednoho produktu?

Myslím, že to bylo nad 50 kusů, ale to by jsem se musela podívat zpětně. Ale už se to párkrát posunulo nahoru, tak nevím, zda si pamatuji úplně ten aktuální rekord.

To jsou překrásná čísla. Momentálně máte kolik produktů?

Momentálně máme aktivní tři produkty. První a třetí se prodává velmi dobře. Druhý je ten, který jsem zmínila, že je až příliš jednoduchý. Začíná být čím dál tím víc slabší a už ho asi v budoucnosti nebudeme nabízet. Konkurence ani v Evropě nespí a tento produkt v Evropě začalo prodávat dost prodejců, a tak to nemá význam se s sním dále zaobírat. Asi ho už jen doprodáme.

A už víte, co bude další?

Máme vyhlédnutý jeden produkt. Uvidíme, protože máme mnoho dalších aktivit, jak jsem řekla, je to ta stránka EuropeSeller.eu, a Invoice Machine, tak uvidíme, zda se pustíme do dalšího produktu.

Na začátku jsem řekl, že prodáváte víc jak 1000 kusů měsíčně. Je to tak každý měsíce anebo to bylo jen některé měsíce? Já se ptám na přibližná čísla, samozřejmě je nemusíte uvádět úplně přesně.

Od srpna minulého roku prodáváme měsíčně kolem tisíce kusů. Měsíční tržby se pohybují v rozmezí od 18 do 19,5 tisíce euro. Samozřejmě závisí, jaký produkt se v daný měsíc prodá nejvíce, který méně, zda dražší anebo levnější. Teď v lednu například se nám ten třetí produkt ke konci už téměř vyprodal, což na jedné straně samozřejmě potěší, na druhé zamrzí, protože kdybychom ho měli, tak by se prodal. Za leden bylo nakonec prodáno 830 kusů s obratem 16,5 tisíce euro, což považuji vzhledem k okolnostem za překvapující.

Tak taková pěkná čísla vy máte… A výhledově do budoucnosti, když vám skončí mateřská dovolená, těšíte se do zaměstnání?

Velmi dobrá otázka. Momentálně mě návrat do původního zaměstnání neláká, avšak nikdy neříkej nikdy. Momentálně mě těší spíše to, že se mohu věnovat synovi tolik, kolik on potřebuje a kolik já chci. Při tom bych ráda pokračovala v těch našich aktivitách a ještě je dále rozvíjela. V současnosti do Invoice Machine vstoupil nový investor, se kterým už připravujeme novou službu pro prodejce. Taktéž připravujeme spuštění projektu Europeseller i v angličtině a to nás opravdu čeká hodně práce. Máma již pracuje i na přípravách na další samostatnou novou službu, kterou bychom chtěli uvést do půl roku. A při tom, prodáváme, tak to je velmi příjemné. Být na hřišti s dítětem a dostávat informace o tom, že se prodal další produkt, to je to podnikání z pláže.

To je pěkné. A kolik hodin denně vám to tak zabere? Teď jakákoliv práce v souvislosti s Amazonem. Vám osobně.

Těžko se to řekne, také to znáte. Některé dny máte pocit, že jste tomu dali hodně a potom přichází tři – čtyři dny, kdy máte prodloužený víkend, což je velmi příjemné. Někdy mám pocit, že ani těch osm hodin by mi nestačilo, avšak my máme takové pracovní podmínky téměř jako v Google, že do práce si můžete přinést dítě, okolo obíhají psi, takže je to velmi příjemné spojení mateřské a práce.

Momentálně na tom pracuje vy, vaše maminka, a váš manžel?

Ne, jen my s mámou. On pomáhá doma :-).

Takže jste dvě. A nějaké externí anebo dočasné zaměstnance momentálně využíváte a nebo zatím ne? Vím, že jste spolupracovali s programátorem, který ten váš software vytvořil…

Přesně tak. Potom máme skvělou editorku Lenku, která nám pomáhala i s e-bookem, i s texty na naši stránce. Kromě toho jsme měli pár překladatelů. To jsou vždy takové jednorázové aktivity.

Ano, s napsáním e-book to byla taková jednorázová aktivita a nebo konkrétní práce, která už myslím skončila. Ale máte i další lidí, které využíváte paušálně. Například na komunikaci se zákazníky?

Zatím to zvládáme sami. Jsou přesné dny, kdy zákazník nechá recenzi, i vás pochválí, dost často jsou i otázky, ale zatím se to myslím že dá celé zvládnout, takže nemáme žádného externího spolupracovníka momentálně. A v tom je to kouzlo FBA, že vy se už potom nestaráte, vše za vás udělá Amazon. Jsou tu opravdu jen ty věc, jež je třeba, pokud jsou otázky, když chcete něco dovysvětlit, pokud chcete zlepšit vztah se zákazníkem a tak.

Možná ne všemu, o čem se tu bavíme, bude rozumět člověk, jež slyší poprvé o prodeji na Amazon. Teď však nemáme prostor na to, abychom tu např. vysvětlovali co je to FBA sklad, apod. Proto uvádím i pár vysvětlivek pod tímto článkem. Pokud někoho zajímá jak funguje celý tento model prodeje na Amazon, může jít na mou webovou stránku www.miloslavjezo.sk, kde si zdarma může stáhnout e-book o tom, jak celý tento byznys funguje. Nebo může navštívit stránku www.europeseller.eu, kterou jste zmínila vy. Ještě se chci zeptat, co považujete za svůj největší úspěch na vaši Amazon cestě anebo celém tomto příběhu?

Nemyslím si, že je to jen o měřitelných věcech. Já se nechci, ani nás nechci prezentovat jako nějaká super mega úspěšná prodejkyně. Samozřejmě, ty čísla potěší, avšak je to relativní. Někomu se mohou zdát vysoká, někomu ne. A mám pocit, že tyto čísla se dají dosáhnout na Amazonu poměrně lehce, když se tomu věnujete. Já osobně za náš největší úspěch považuji to, že jsme překonali ten počáteční neúspěch, že nás to neodradilo a že jsme ještě s větším odhodláním začali na novo v Evropě. Samozřejmě těší nás prodej, nemůžeme říci, že ne. A co je velmi důležité, nám to otevřelo další možnosti a teď máme nové aktivity týkající se Amazonu, ve kterých podnikáme.

A v budoucnosti se vidíte v těchto dalších aktivitách, případně v rozšiřování vašeho software po celém světe, anebo jako prodejkyně na Amazon? Nebo v tomto ještě nemáte úplně jasno a jednoduše se věnujete tomu i tomu?

Tak, rádi bychom samozřejmě pokračovali i v prodeji. Velmi nás to baví a chtěli bychom se podělit o naše nadšení a elán, ale i o zkušenosti, jež máme s Amazonem v Evropě. Můžeme i podat pomocnou ruku, neboť mně se zdá někdy až neuvěřitelné, co se nám za rok podařilo a kam až jsme se za rok posunuli. Takže uvidíme, kterým směrem nás to zavěje. Co se týče softwaru, jež jste zmínil, on už je celosvětový. Tím, že je v angličtině, už teď ho používají například američtí prodejci, kteří přišli do Evropy, takže tu budeme vytvářet další služby a budeme je propagovat. Možná je to taková rada, pro ty všechny, kteří už prodávají v Americe a mají produkt, kterému se tam daří, ať neváhají a přijdou do Evropy. Těm ostatním, kteří se možná ještě jen rozhodují, tak dobrá rada je vyhledávat bestsellery v Americe a přinést je do Evropy, pokud tady nepřijde konkurence z Ameriky. Takže, tolik možná na závěr.

Kdyby se vás někdo zeptal, že chce prodávat na Amazonu, ale neví o tom zatím mnoho. Co by jste mu doporučila, když vy máte už takovouto slušnou zkušenost? Jak by měl začít?

Myslím si, že obrovskou výhodou v současnosti je, že je již dostatek materiálu a informací. Váš skvělý e-book, anebo náš jako taková nadstavba pro evropský Amazon. Opravdu, pokud se tomu chcete věnovat nebo to budete vykonávat jen při mateřské dovolené, či při zaměstnání anebo to budete brát natolik vážně, že to bude vašim stálým zaměstnáním, myslím si, že je to skvělá šance, jak vydělávat relativně pohodlně. Určitě by jsem doporučila, aby to zájemci brali zodpovědně a s nadšením, hlavně když je to baví. Takže, těžko dávat nějakou radu, možná říci větu, jež je i v našem e-booku, ta vystihuje tuto situaci. Zní, že na evropském amazonském „klondike-u“ se právě vyměřují pozemky, takový pocit a takovou zkušenost máme a každý má ještě šanci najít tu zlatou žílu. Takže, asi jen popřát hodně štěstí.

Jsem velmi rád, že jsme se pobavili. Upřímně mě těší každý takovýto příběh lidí, kteří se někam ve svém podnikání posunuli. A ještě pokud k tomu přispěl můj e-book, tak mě to těší o to víc. Velmi vám držím palce do budoucnosti, nechť se vám daří. Doufám, že já sám brzy váš software využiji v budoucnosti, protože se svými produkty chci také jít na evropský trh. Děkuji, že jste si našla čas na tento rozhovor.

 

Vysvětlivky v textu:

Influencer – člověk, který má kolo sebe, většinou na sociálních sítích komunitu lidí, kteří ho sledují.

FBA – Fulfilled by Amazon – Sklad patřící Amazonu, ve kterém máte uskladněný váš produkt a Amazon zodpovídá za jeho dodávku přímo k zákazníkovi.

Listing – stránka příslušného produktu na Amazonu.

Recenze – písemné hodnocení nákupu a produktu zákazníkem..

Organický prodej – přirozený prodej za plnou sumu, který si koupil reálný zákazník a ne například váš známý kvůli tomu, aby vám mohl napsat recenzi k produktu.

 

Odkazy na zmíněné stránky:

www.miloslavjezo.sk

www.europeseller.eu

www.alibaba.com

www.tomoson.com

 

Odkaz na audio:


3:05 Úvod

6:30 Začátky na Amozonu

9:05 Nelezení prvního produktu

11:00 První objednávka
11:50 Nalezení dodavatele na Alibaba.com
12:20 Vytvoření etikety a produktu a designu

14:00 Využití software Tomoson https://www.tomoson.com/

15:45 Začátek na Amazonu v Evropě

17:15 Komunikace s čínskými dodavateli

19:20 Certifikace produktu

20:40 Založení účtu prodejce na Amazon EU

22:20 Výhody prodeje na Amazon EU

23:40 Vystavování faktur při prodeji na Amazonu v EU

24:50 Vytvoření software pro fakturaci a popisy jeho funkčnosti

28:30 Daně a DPH

32:00 Překlad textů

32:45 Naskladnění produktů do Amazonu v EU

34:05 První prodej na Amazonu ve Španělsku

34:45 Nejvyšší počet prodejů za den

35:30 Počet aktivních produktů

36:15 Prodej 1000 ks měsíčně!

37:30 Délka pracovní doby

39:00 Velikost týmu

40:35 Největší úspěch

42:20 Doporučení pro prodej na Amazonu v EU

Miloslav Ježo

Jsem nadšenec vytváření vlastních produktů a budování značky. Vybudoval jsem úspěšný online byznys na Amazon.com, který mi neustále generuje příjem. Nabízím lidem konkrétní návod jak si mohou takové podnikání vytvořit a díky tomu změnit svůj dosavadní život. Můj příběh si přečtete zde >>

Komentáře